“Inżynierowie Niepodległości”
Powstała dzięki wsparciu finansowemu Gminy Miejskiej Kraków.
Autor opracowania merytorycznego wystawy:
dr inż. arch. Krzysztof Wielgus
Ilustracje wystawy:
dr hab. inż. arch. prof. Jadwiga Środulska – Wielgus
01
gen. Emil Gołogórski
inżynier fortyfikacyjny, wykształcony w także dziedzinie elektrotechniki wojskowej, twórca i reformator fortyfikacji pancernej, projektant i budowniczy pancernych fortów Krakowa i Przemyśla; dowódca dużych jednostek wojskowych, dowódca wydziału austro-węgierskiego wywiadu wojskowego zajmującego sie rozwojem inżynierii wojskowej u potencjalnych przeciwników. Reformator wojsk inzynieryjnych, pierwszy Generalny Inspektor Saperów. W 1918 – pierwszy dowódca Okręgu Wojskowego Kraków – już jak o generał porucznik Wojska Polskiego. Jeden z twórców polskich wojskowych służb inżynieryjnych, pierwszy szef Departamentu Wojsk Technicznych. Przyczynił się do wprowadzenia nowoczesnych wojsk pancernych i zmotoryzowanych do armii w okresie wojny polsko-sowieckiej. Zmarł nagle tuż po jej zakończeniu.
02
por. Szczepan Wacławinek
inżynier, specjalista w dziedzinie konstrukcji drewnianych, oficer rezerwy c. i k. marynarki wojennej, uzyskał podczas służby kwalifikacje jako radiotelegrafista, w czasie I wojny światowej szef służby łączności w bazie sterowcowej w Temesvar (dziś Timisoara w Rumunii),pod koniec wojny inżynier w zakładach lotniczych Oeffag w Wiener Neustadt, przyczynił się do pierwszego, kluczowego zakupu samolotów myśliwskich dla rodzącego się lotnictwa polskiego. Odsunięty od służby lotnictwie, pracował w przemyśle drzewnym; okupację spędził w Krakowie, jego kontakty i rola w konspiracji nie zostały wyjaśnione. Zmarł w latach 60. po latach skromniej pracy w niewielkich krakowskich
03
gen. Stanisław Haller
oficer c.i k. artylerii, szef sztabu Twierdzy Kraków w roku 1914; jeden z twórców sił zbrojnych Niepodległej Rzeczpospolitej, przeciwnik wprowadzenia dyktatury Józefa Piłsudskiego w przewrocie majowym, do 1939 r. po za wojskiem, zmobilizowany powrócił do służby, zamordowany w Katyniu.
04
kpt. pil. Roman Florer
jeden z pierwszych pilotów c. i k. oddziałów lotniczych, który uzyskał zestrzelenie samolotu nieprzyjacielskiego; oddelegowany z frontu włoskiego objął dowodzenie 10 Lotniczej Kompanii Zapasowej w Krakowie, gdzie dał się poznać jako sprawny organizator i instruktor. Przejął sprawnie i bezkrwawo lotnisko rakowickie 30/31 pażdziernika 1918, czyniąc z niego pierwszą bazę Niepodległej rzeczpospolitej. Niestrudzony organizator szkolnictwa lotniczego – najpierw w Krakowie, następnie w Bydgoszczy i Dęblinie. Usunięty z lotnictwa nagle, z przyczyn politycznych, iał się różnych zajęć; brał udział w obronie Warszawy w 1939 r., przez całą okupację w ruchu oporu, brał czynny udział w Powstaniu Warszawskim; po wojnie pracował jako skromny technik w zakłądach chemiczny w Chorzowie, gdzi zmarł w biedzie w roku 1969.
05
mjr. Gwidon Langer
oficer, c.k. krakowskiego 16 Pułku Piechoty Obrony Krajowej, wszechstronnie uzdolniony i wykształcony w sławnej Terezjańskiej Akademii Wojskowej, służył ofiarnie do 1916 r., zapewne wtedy stykając się z austro-węgierskim wywiadem wojskowym, kierowanym przez Maxa Rongego. Dwukrotnie ranny, dostał się do rosyjskiej niewoli, gdzie przebywał do 1918 r., zaciągnąwszy się do polskiej 5 Dywizji Strzelców Syberyjskich. Powróciwszy do kraju, rozpoczął służbę sztabową, od 1930 jako kierownik Biura Szyfrów w II Oddziale Sztabu Gł. Nazywany Szarą Eminencją Wywiadu Polskiego koordynował akcję łamania szyfru Enigmy. Dramatyczne losy II wojny światowej uczyniły do jeńcem III Rzeszy. Dzięki podjęciu skrajnie ryzykownej gry z przesłuchującymi go Niemcami nie tylko nie dopuścił do swego zdemaskowania lecz skutecznie wprowadził Niemców w błąd co do rzeczywistego możliwego postępu Aliantów w łamaniu ich szyfrów. Langer zmarł po wojnie w biedzie na emigracji.
06
gen. Stanisław Maczek
oficer c.k. pułku strzeleckiego Obrony Krajowej, przemianowanego na “cesarski”, brał aktywny udział w ciężkich walkach w Alpach, zyskując doświadczenie dowódcze w nowoczesnej wojnie. Wykorzystał je w okresie wojny polsko-sowieckiej, organizując specjalne oddziały szybkiego reagowania. Orędownik tworzenia nowoczesnych, szybkich jednostek zmotoryzowanych w Wojsku Polskim, został dowódcą pierwszej takiej formacji 10 Brygady Kawalerii Zmotoryzowanej – jedynej jednostki która nie została rozbita przez Wehrmacht w 1939 r., do końca zadawala najeźdźcy straty i w porządku przekroczyła granice Rzeczpospolitej. Odtworzona we Francji, wsławiła się w ciężkich walkach obronnych w 1940.Odtworzona ponownie w Szkocji, jako 10 Dywizja Pancerna weszła do walki w 1944, i jako najskuteczniejsza jednostka polskich wojsk lądowych na Zachodzie zasłynęła wyzwoleniem znacznej części Holandii a następnie brawurowym rajdem przez północne Niemcy, zakończeniem zdobyciem Wilhelmshaven.
07
kmdr Bogumił Nowotny
urodzony w Wieliczce, jeden z najzdolniejszych i najbardziej brawurowych dowódców c. i k. marynarki wojennej, dowodzący najpierw niszczycielem, następnie flotyllą niszczycieli a następnie okrętem pancernym na Adriatyku, a następnie pełniący funkcję komendanta fortyfikacji nadbrzeżnych w Poli, (dziś Pula w Chorwacji). Jako dowódca niszczyciela “Scharfschütze” wszedł do dziejów działań morskimi siłami lekkim, dokonując szalonego rajdu na włoską bazę morską w Bari. Wprowadził swój okręt rufą w długi kaał, łączący morze z basenem portowym. Po dokonaniu poważnych zniszczeń we włoskiej bazie, błyskawicznie wyprowadził okręt, bez jego narażania na ogień, nie musząc wykonywać cyrkulacji (obrotu) niszczyciela. Po decyzji cesarza Karola I Lotaryńskiego o przyznaniu niepodległości Królestwu Słoweńców, Horwatów i Serbów (SHS – późniejszej Jugosławii) – któremu miała przypaść flota austro-węgierska i po Nowotny zebrał marynarzy – Polaków w celu przejęcia krążownika “Admiral Spaun”, kilku nieszczyciela i przedarcia się nimi na Bałtyk – jako zaczątku floty rodzącej się Niepodległej Rzeczpospolitej. Po uniemożliwieniu mu tego przez komisje aliancką (głównie Włochów) skierował polskich marynarzy i oficerów marynarki drogą lądową do Krakowa, gdzie przejąwszy statki flotylli wiślanej rozpoczął budowę zrębów polskiej floty. Mianowany przez Józefa Piłsudskiego… pułkownikiem Marynarki Wojennej stał sie pierwszym jej dowódcą. Zdymisjonowany, rozpoczął karierę jako twórca polskiej marynarki handlowej, tworząc spółkę Żegluga Polska. Jako jeden z wielu oficerów wywodzących się z dawnych sił zbrojnych Austro-Węgier, mimo niewątpliwych zasług, nie mógł znaleźć miejsca w ewoluującym systemie politycznym II Rzeczpospolitej. Zmarł na emigracji we Włoszech, w Castel Gandolfo.